onsdag 23 april 2014

Entrén tar form

Under senaste veckan har vi jobbat med entrén.
Kanten mellan grus och rabatt blev Hasselfors stålkant, svart. Lätt att forma och böja. Planteringen är stor så den kan vi inte räkna med att fylla i år men klart så här långt är:

Häck mot gatan
Glest planterad rödbladig smällspirea "Little devil". 8 buskar som kommer bli ca 1 m höga o breda.





Stenrabatten
Planen är rödbladigt men inte endast, så det kommer vara rött, rosa och vitt.
Förutom stora stenen står där  nu en klotlönn. Valde en vanlig grön, hade tänkt rödbladig först men kände att höstens orange lönn är enormt vacker, därför blev den grön.
Rödbladig silverax. Flyttades från baksidan där den jordslogs när vi flyttade in. Denna planta köptes till Myrvägen, fick följa med till Slättaskogen och nu står den på Slalomvägen.


Lägg till bildtext


Löjtnantshjärtan 2
Rödbladig Alunrot 3
Doftpion vit 2


Brevlåderabatten
Fick lov att döpa rabatten bakom brevlådan/framför betongklumpen som bron står på.
Närmast betongfundamentet ligger den gamla betongtrappan som idag är FYLLD med taktegel i bitar. Det är hemskt att gräva i och det tar aldrig slut. Måste vara hela gamla taket som ligger där.
Fick lov att tänka om då det inte går att gräva ned ngt närmast betongen.

Planen är att den blir vit, lila och gul (vårgult).
Nu står där:
Rhododendron "Cunninghams White" 2
Vårkrage 5
Lavendel 7 (utmed trappan)



Inköpslista:
Lönn 599 kr Plantagen
8 perenner (vårkrage o alunrot, strl mindre) 200 kr Granngården
2 doftpioner 129 kr Granngården
2 löjtnantshjärtan 129 kr Granngården
7 lavendel 140 kr Plantagen

4 jord 159 kr Plantagen
1 Rhododendronjord

Något jag lärt mig från min första trädgård är att alltid jordförbättra, vilket jag oftast snålade in på i början av min trädgårdskarriär. Jag var dumsnål och det tjänade inga växter på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar