torsdag 27 mars 2014

Hösten 2013

Hela gården har omplanerats och finns på ritning och i mitt huvud. Eftersom dränering ska ske under vintern ville vi rädda många växter som stod planterade runt huset.

Roscirkel
Rosa och röda rosor flyttades och fick sällskap av rosa och vita tulpaner. 50% på lökar på Plantagen är bra. Jag hittade Kärleksört under några buskar i mörkret som fick göra sällskap med rosorna. Stencirkeln fanns redan men i den stod några torra Astrar.


Rosor vid stenarna
Gula rosor flyttades till storstenarna på baksidan. Även de fick sällskap av lökväxter i gult; krokus, påskliljor och liljor.


Ölandstok
Den busken är egentligen det fulaste som finns vår, höst o vinter. Sommartid kan jag erkänna att den skänker lite blomglädje men vi hade sju buskar vid uterummet och de fick inte stå kvar. De placerade vi vid vägen i skogstomten. Tanken är att vi ska inhägna vår gård så Charlie får springa fritt och då kan de här buskarna hjälpa till tillsammans med stängsel.

Amerikansk spirea
Två buskar med härlig höstfärg som också stod vid uterummet flyttade jag till hörnet. Vi har en knepig fyrvägskorsning som vi måste beakta trafiksäkerheten så jag ställde buskarna 1,5 m från gatan. Dessutom gick vi hårt åt alla björkar vi har i den svängen - vi klippte ned grenar som nästan var till gatan. Nu kan man promenera o köra bil utan att skrapa björkgrenar.


Insynskullen
En sten i skogen såg verkligen ut att sakna växter så vi planterade skott från de Ryska syrénerna som vi har på gården, flyttade några rosa Ölandstok dit. Flyttade även dit en pion (som såg mycket ledsen ut). Dessutom finns där redan Ormbunkar. Den här kullen hoppas vi ska stoppa insyn från den gata som ligger högt ovanför våra uteplatser.


Rhododendron
Som alla femtiotalshus hade vi Rhododendron vid huset. Två stora buskar som med mycket slit flyttades till det som ska bli ett Woodland, eller Lund om vi pratar svenska. Runt fötterna satte jag lökar; krokus, scilla och en massa smålökar jag hittade när jag grävde i rabatten runt huset.



Träd
En del av vår tomt är skogstomt vilket vi tycker är toppen men många av träden var smala fula tallar som bara skräpade ned. Dessutom en stor Björk som hängde över garaget o delar av huset. I november lät vi fälla 17 av träden. Det blev mycket bra. Ljus för det första. Många av grannarna har tackat oss då vi öppnat upp så trafiken vid korsningen känns säkrare.






Björkstubbe
Inte alltid en stubbe har den här riktningen. Känns bra att trädet inte längre hänger över oss.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar